DZIEŃ POLSKIEJ MUZYKI
1 PAŹDZIERNIKA 2023
1 października już po raz piąty będziemy świętować Dzień Polskiej Muzyki. To kampania społeczna, która promuje polską muzykę i zwiększa świadomości Polaków na temat znaczenia muzyki dla rozwoju polskiej kultury
i gospodarki. Akcja wspiera rodzimy rynek muzyczny i zaznacza rolę muzyki w życiu każdego z nas.
W tym szczególnym dniu chcemy podziękować artystom i twórcom za muzykę, którą dla nas tworzą. Dzień Polskiej Muzyki to także święto wszystkich miłośników polskich utworów. To właśnie fani stanowią o sile i kondycji rodzimego rynku muzycznego, który w ostatnim czasie dynamicznie się rozwija. Wraz z mediami uczestniczącymi w kampanii pragniemy zachęcić do jeszcze częstszego słuchania polskiej muzyki. Im więcej polskiej muzyki będziemy słuchali, tym większe możliwości rozwoju artystycznego i eksportowego stwarzamy naszym ulubionym artystom i tym silniejsza staje się pozycja polskiego rynku na arenie międzynarodowej. To właśnie dzięki polskim słuchaczom, polski rynek fonograficzny w ubiegłym rok znalazł się w gronie 20. największych rynków muzycznych świata – powiedziała Anna Ceynowa, Przewodnicząca Rady Polskiego Rynku Muzycznego oraz Prezes Fundacji EMPOWER POLAND, organizatora kampanii. Jesteśmy także na 19. miejscu pod względem wartości sektora praw twórców i autorów muzyki. Dlatego z myślą o fanach, organizatorzy wspólnie z partnerami kampanii Dzień Polskiej Muzyki przygotowali mnóstwo atrakcji i promocji dla miłośników polskiej muzyki.
Motywem przewodnim kampanii tradycyjnie jest współpraca, bowiem muzyka łączy wszystkich. Jest źródłem radości, siły, inspiracji oraz uniwersalnym językiem zjednoczenia i współpracy. W Dniu Polskiej Muzyki pragniemy przypomnieć także o tych wszystkich pięknych wartościach i emocjach, które niesie ze sobą muzyka, a które są nam wszystkim bliskie i potrzebne. W tym roku tę łączącą siłę muzyki wyrazimy nie tylko poprzez celebrację muzyki różnych gatunków i pokoleń, ale także poprzez jej wpływ na inne sektory sztuki – filmu, książki czy gier wideo – mówią organizatorzy kampanii.
CO BĘDZIE SIĘ DZIAŁO 1 PAŹDZIERNIKA?
Tego dnia już po raz piąty polska muzyka zdominuje anteny ponad 100. ogólnopolskich, regionalnych
i lokalnych stacji radiowych i telewizji muzycznych w Polsce. Akcję wspierają m.in. RMF FM, RMF Maxx, RMF Classic, RADIO ZET, RADIO ESKA, ESKA ROCK, SUPERNOVA, ANTYRADIO, MELORADIO, CHILLIZET, RADIO ZŁOTE PRZEBOJE, RADIO POGODA, ROCK RADIO,RADIO PLUS, 4FUN.TV, 4FUN DANCE, STARS TV, MIXTAPE TV, POLSAT MUSIC, ESKA TV, ESKA TV EXTRA, ESKA ROCK TV, MUZO FM, RADIO KOLOR, JEDYNKA, DWÓJKA, TRÓJKA, CZWÓRKA, rozgłośnie regionalne z grupy Audytorium 17 m.in. Radio dla Ciebie, Radio Lublin, Radio Rzeszów, Radio Łódź, Radio Gdańsk, Polskie Radio Białystok, Radio Poznań, MC Radio, Radio PiK, Radio Koszalin, Radio Kielce, Radio Katowice, Radio Wrocław, Radio Wrocław Kultura, Radio RAM, Radio Kraków, Radio Opole, Radio Olsztyn, czy lokalnych jak Radio Płock, Radio Kołobrzeg, Radio Świnoujście, Radio Tczew, Radio Sochaczew, Radio Trendy, Radio Sudety24, Radio FAMA, Muzyczne Radio, Radio Parada, Radio Park, Radio Q, Radio Hit, Radio Nakło, Radio Radom, Radio Leliwa, Radio Weekend FM, Radio Gniezno, Twoja Polska Stacja, Radio Wasze FM, POP Radio, Radio Płońsk, Radio Kujawy, Radio Włocławek po polsku, Radio CCM, Radio Żnin, Radio Ziemi Wieluńskiej, Nasze Radio, Nasze Radio Nostalgicznie, Radio 5, Radio Bayer, Radio ONY, Radio Starogard, Radio Bielsko, Radio Express FM, Radio Andrychów oraz rozgłośnie studenckie, m.in. Radio Mors, Radio Afera, Akademickie Radio Centrum
z Lublina czy Radio Centrum w Rzeszowie oraz rozgłośnie internetowe jak m.in. Radio Nowy Świat, Newonce, Radio Jazz Kultura czy rozgłośnie za granicą m.in. Radio TOP z Manchesteru. Podczas Dnia Polskiej Muzyki
w ponad 100. stacjach radiowych i telewizyjnych muzycznych będzie można usłyszeć znacznie więcej polskiej muzyki niż zwykle, a w wybranych rozgłośniach przez cały dzień! Będziemy mogli także posłuchać audycji
z wyjątkowymi muzycznymi gośćmi oraz koncertów polskich artystów, a także dowiedzieć się wielu ciekawostek
o polskiej muzyce i rodzimym rynku muzycznym!
Tradycyjnie kulminacyjnym punktem akcji jest symboliczna wspólna godzina z tylko polską muzyką, na antenach ponad stacji wspierających kampanię, która zabrzmi od godziny 10.00 do 11.00. 1 października polską muzykę będzie można usłyszeć także na antenach kilkunastu rozgłośniza granicą.
NIESPODZIANKI DLA FANÓW MUZYKI!
Na miłośników polskiej muzyki czekają także promocje i niespodzianki od partnerów akcji. Największe sklepy muzyczne i bileterie m.in. eBilet.pl, Eventim, Ticketmaster, Going, Empik Bilety, biletyna.pl oraz serwis wymiany biletów TicketSwap będą wspierały kampanię w swoich kanałach i ponownie przygotują dla fanów specjalne promocje na zakup płyt, kaset i biletów na koncerty oraz wyjątkowe spotkania z artystami i twórcami na żywo. Kampanię od samego początku wspierają m.in. bileteria Eventim, w której przez cały weekend od 29 września do 1 października będzie można kupić bilety na wybrane koncerty polskich artystów 20 zł taniej (przy zakupie dwóch biletów), a także wygrać atrakcyjne vouchery na bilety na koncerty w konkursie w social mediach kampanii. Akcję już po raz piąty wspiera także największy bileteria w kraju eBilet.
TOP25 najczęściej przeglądanych stron artystów na eBilet w 2023 roku, aż w 84% stanowią zakładki polskich wykonawców i zespołów. W ostatnim czasie obserwowaliśmy spektakularne sold outy Męskiego Grania czy koncertów Dawida Podsiadło i Mroza. Jednak podwójnie cieszy fakt, że w naszej polskiej muzyce pojawił się także powiew świeżości. W tym roku mieliśmy szansę wspierać młodych debiutantów takich jak Jann czy Zeamsone, a także wielu innych obiecujących rodzimych twórców, którzy zagrali m.in. na Scenie eBilet podczas showcase’owego festiwalu Great September – mówi Jakub Jasiński, prezes zarządu eBilet.
Do grona partnerów kampanii dołączyła w tym roku bileteria biletyna.pl, w której celebracja Dnia Polskiej Muzyki rozpocznie się już 26 września. Tego dnia cykliczny program bileterii “Kultowe wtorki” zostanie w pełni poświęcony polskiej piosence. W tym odcinku poznamy kod na 15% rabatuna wybrane koncerty polskich wykonawców z oferty bileterii.
Na fanów tradycyjnych nośników z muzyką czekają wyjątkowe promocje na zakup muzyki w salonach
i serwisach sieci Empik i na empik.com oraz w niezależnych sklepach muzycznych, m.in. w salonach Winyl Market Shop w Warszawie czy w LONGPLAY VINYL SHOP & CAFE w Poznaniu oraz w sklepach internetowych związanych z wytwórniami muzycznymi, m.in.: w Sklep z Muzykąwytwórni Kayax, ART2MUSIC Shop, FONOBO, czy MTJ.
Tegoroczna akcja w Empiku ponownie potrwa blisko dwa tygodnie od 27 września do 10 października. Wybrane albumy z kategorii pop/rock będą dostępne w super cenach, a na płyty z katalogu Polskich Nagrań będzie obowiązywać rabat -20%. Ponadto będzie można skorzystać z obniżek na ofertę boksów wielopłytowych z muzyką polską, a seria Złota Kolekcja będzie objęta akcją 3 za 2. Ponadto już 29 września nastąpi inauguracja wyjątkowej serii obejmującej klasykę polskiej muzyki rozrywkowej na nośniku Super Audio CD. W cyklu Polskie Nagrania catalogue selections – Limited Edition SACD Hybrid, który uświetni jubileusz 75-lecia Empiku, ukażą się najważniejsze płyty z katalogu Polskich Nagrań. Otworzy go właśnie 29 września pięć albumów Czesława Niemena – w tym Dziwny jest ten świat.
Z kolei w sklepach FONOBO i MTJ będzie obowiązywała zniżka -15% oraz darmowa dostawa, a w Sklepie
z Muzyką aż do -50% na muzykę oraz książki o tematyce muzycznej. Z kolei w ofercie Kulturalny Sklepu od
1 do 10.10 znajdzie się 300 płyt w promocji aż do -60%.
Serwisy streamingowe, m.in. Spotify, TIDAL, YouTube Music ponownie aktywnie będą promować playlisty
z polską muzyką. Ponadto organizatorzy kampanii we współpracy z producentami gier wideo będą promowali specjalne playlisty z polską muzykę z gier!
W tym roku, poszerzamy celebrację muzyki także o działania cross-sektorowe promując polską muzykę poprzez książki, gry wideo, a także filmy. Dzięki partnerstwu ze Stowarzyszeniem Kin Studyjnych w kinach w całym kraju odbędą się przedpremierowe pokazy filmu muzycznego Na zawsze Melomani, a w serwisie MOJEeKINO.PL od 1 do 7 października będzie można skorzystać z promocji na filmy o tematyce muzycznej.
W Dniu Polskiej Muzyki ogłoszone zostaną także szczegóły nowej inicjatywy Fundacji EMPOWER POLAND
i Rady Polskiego Rynku Muzycznego pn. Miasta Muzyki. Dlatego też 1 października nie zabraknie wydarzeń
w przestrzeniach miejskich. W wybranych miastach będzie można usłyszeć koncerty z polską muzyką, m.in.
w klubach Moxo, czy Pianobarze na terenie Fabryki Norblina w Warszawie.
To nie wszystko! 1 października na profilach kampanii w mediach społecznościowych będzie można wygrać wyjątkowe muzyczne nagrody ufundowane przez partnerów akcji! Zachęcamy do śledzenia kampanii na Facebooku: https://www.facebook.com/Dzień PolskiejMuzyki116193429772382/ oraz Instagramie: https://www.instagram.com/dzienpolskiejmuzyki/.
Organizatorem Kampanii jest Fundacja EMPOWER POLAND. Współorganizatorem 5. edycji Kampanii jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS,największa w Polsce organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, która co roku przekazuje twórcom wiele milionów złotych należnych im wynagrodzeń. ZAiKS zrzesza kompozytorów, autorów tekstów, scenarzystów, dramatopisarzy, tłumaczy, plastyków, choreografów oraz twórców innych dziedzin sztuki, a także wydawców muzycznych. Jako stowarzyszenie prowadzi szeroką działalność socjalną na rzecz swoich członków. Jest też jednym z największych w Polsce mecenasów kultury.
Szybko zmieniający się świat kultury wymaga innowacji i skuteczności. Powstają nowe obszary eksploatacji repertuaru, takie jak metaversum, czy sztuczna inteligencja – nie przyglądamy się temu procesowi biernie, tylko działamy! Dzięki nowym cyfrowym narzędziom, dajemy autorom bezpieczeństwo materialne, zapewniając przestrzeń dla wolności twórczej. Dbamy o uczciwe wynagradzanie za pracę autorów. Z dumą mogę powiedzieć, że od początku roku rozliczyliśmy tantiemy w rekordowej kwocie 300 mln złotych. Rynek kreatywny rośnie, a my rośniemy razem z nim – powiedział Miłosz Bembinow, prezes Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Zapraszamy wszystkie media, artystów oraz fanów muzyki do włączenia się w akcję!
Pomysł na kampanię Dzień Polskiej Muzyki zrodził się w 2019 z inicjatywy założycieli Fundacji EMPOWER POLAND. Branża muzyczna w Polsce rozwijała się całkiem dobrze, w każdym segmencie rynku odnotowano wzrost, jednak był on dalece niewystarczający jak na potencjał polskiego rynku. Wydatki Polaków na zakup muzyki kształtowały się średnio na poziomie 8,5 zł rocznie per capita, a cały polski rynek fonograficzny rósł ponad 3-krotnie wolniej niż średnia globalna i aż 4-krotnie wolniej niż w wielu krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
Intencją twórców kampanii było stworzenie projektu, który zaangażuje i połączy wszystkich uczestników rynku muzycznego: artystów, rozgłośnie radiowe i telewizje muzyczne, firmy i organizacje branżowe oraz fanów, by słuchając polskiej muzyki przyczynili się do wzmocnienia kondycji polskiego rynku muzycznego i jego pozycji na świecie.
#DzieńPolskiejMuzyki #PolishMusicDay
Kontakt:
@dzienpolskiejmuzyki